Autentificarea actelor

Una dintre principalele atribuţii ale notarului public, constă în autentificarea actelor. Actele autentificate fac dovada identităţii părţilor, faptul că ele s-au prezentat la sediul biroului notarial, exprimarea consimţământului, semnătura acestora şi data înscrisului. Acestea se întocmesc într-un singur exemplar original, exemplar ce rămâne în arhiva notarului, urmând că părţile să primească un duplicat. Actul primit are forţă probantă, întocmai ca şi originalul şi constituie titlu executoriu în condiţiile legii.

Procedura succesorală notarială

Notarul public redactează şi eliberează certificatul de moştenitor prin care se stabileşte compunerea masei succesorale rămase de pe urma defunctului. Cererea deschiderii procedurii succesorale poate fi făcută de orice persoană care justifică un interes legitim. Notarul public eliberează certificatul de moştenitor după şi pe baza  întocmirii icheierii finale.

Emiterea certificatului de moştenitor

La cererea moştenitorilor legali, notarul public poate emite certificatul de moştenitor (certificat de moştenitor/de legatar, certificat de calitate de moştenitor, certificat suplimentar de moştenitor) pentru a face dovada drepturilor de moştenire. Acesta este recunoscut în toate ţările Uniunii Europene şi poate fi pus la cerere moştenitorilor legali sau a executorilor testamentari. De asemenea, conform Rgeulamentului European nr. 650/2012 notarul public emite Certificatul european de moştenitor, în cazul dezbaterii succesiunilor cu element de extranietate, certificat recunoscut internaţional.

Legalizarea copiilor de pe înscrisuri şi a traducerilor autorizate

Notarul legalizează copii şi traduceri, confirmând exactitatea lor cu originalul (colaţionare) prezentat de solicitant sau cu actele aflate în arhiva sa. Eliberarea copiilor legalizate trebuie confirmată prin semnătura expertului care se ocupă de colaţionare (secretra, traducător autorizat, expert grafolog). Traducerile trebuie sa fie realizate de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei, înscris pe lista traducătorilor autorizaţi şi acreditatati conform legii.  De asemenea, traducerea poate fi realizată şi de către notarul public, dacă acesta este autorizat ca traducător sau limbă străină este limba sa maternă.

Încheierea divorţurilor pe cale notarială

Notarul public poate efectua procedura divorţului şi, ulterior, va elibera certificatul de divorţ, atunci când există acordul deplin al soţilor, privind desfacerea căsătoriei. În situaţiile în care cei doi soţi, au copii minori, notarul public va eliberea certificatul de divorţ doar în momentul în care părinţii s-au înţeles cu privire la exercitarea drepturilor părinteşti, locuinţa copiilor şi modalitatea de păstrare a legăturilor personale după divorţ şi, de asemenea, în urma raportului de anchetă psihosocială efectuat de autorităţile compentente, rezultatul acesteia fiind ataşat la dosarul divorţului.

Certificarea anumitor fapte prevăzute de lege

Notarul public certifică fapte ce sunt constatate personal şi sunt prevăzute de lege. Certificarea faptului ca o persoană se află în viaţă, într-un anumit loc, a identităţii conform cu o fotografie, etapele procedurale ale licitaţiilor, rezultate tombolelor, tragerilor la sorţi, concursurilor, loteriilor, site-urilor, se realizează în conformitate cu acte normative speciale.

Redactarea documentelor cu caracter juridic

Ţinând cont de pragatirea sa, notarul redactează documente cu caracter juridic, conform voinţei părţilor. Redactarea se face conform indicaţiilor primite, respectând dispoziţiile legale ce se aplică operaţiunii juridice în care se încadrează solicitarea. Actele sunt redactate clar, concis şi cursiv.

Consultaţii juridice

Notarul public poate oferi consultaţii juridice cu scop notarial. Pot fi sub forma orală sau scrisă şi pot avea ca subiect şi alte cauze, separat de cele pe care le îndeplineşte zilnic. Poate participa în calitate de specialist desemnat de părţi şi la pregătirea şi întocmirea actelor juridice.

Reconstituierea actelor originale

Notarul poate reconstitui actele originale, pe baza acordului părţilor. Reconstituierea actelor se poate face de către notarul public care a întocmit actul în trecut sau cel care a preluat arhiva notarului.

Notarul public poate de asemenea sa întocmească acte de protest al cambiilor, biletelor la ordin şi cecurilor, sa înregistreze şi păstreze amprentele dispozitivelor speciale de marcat, sa desfăşoare activităţi fiduciare, sa elibereze duplicate după actele întocmite, legalizarea semnăturilor de pe înscrisuri sau sa numească un curator special al moştenirii pentru apărarea drepturilor moştenitorului.

Doriți mai multe informații?

Contactați-ne acum completând formularul de ma jos